Terug naar het overzicht

Deze 6 slimme systemen maken autorijden veiliger

13 juli 2018

Bij de keuze voor een nieuwe auto laten veel mensen zich leiden door kleur, design en prijs. Maar ook veiligheidsvoorzieningen worden steeds belangrijker. U wilt immers voorkomen dat u, uw passagiers en andere weggebruikers betrokken raken bij een ongeval. De afgelopen decennia hebben airbags, gordels en antiblokkeersystemen autorijden veiliger gemaakt, en hedendaagse snufjes doen er nog een schepje bovenop. Moderne auto’s hebben tal van camera’s en sensoren aan boord die de omgeving in de gaten houden, uw auto stabiel, houden en ingrijpen in geval van nood. Dankzij deze slimme systemen komt autonoom rijden steeds dichterbij.

Rijstrookassistentie

Tijdens het rijden even uw neus snuiten of iets uit het dashboardkastje pakken? Geen probleem als uw auto beschikt over rijstrookassistentie (Lane Keeping Aid). Met behulp van sensoren scant uw auto de weg en kan hij rijstroken herkennen. Zit u te dicht bij de wegmarkering, dan stuurt de assistent u rustig terug naar het midden van de rijstrook. Veel systemen geven een waarschuwing met stuurtrillingen als een zijlijn wordt gepasseerd. Rijstrookassistentie is niet hetzelfde als autonoom rijden. U moet als bestuurder alert blijven en vaak werkt het systeem pas als u harder dan 65 kilometer per uur rijdt. Is de weg smal of de wegmarkering slechts zichtbaar? Dan schakelen de meeste systemen zichzelf uit.

Curve Speed Warning

Veel ongelukken in ons land gebeuren doordat bestuurders te snel een bocht nemen en de controle over hun voertuig verliezen. Curve Speed Warning (CSW) wijst op gevaarlijke situaties als u met hoge snelheid een bocht of afslag nadert. Het systeem staat in verbinding met de GPS en navigatie van uw auto en heeft inzicht in alle routes in de omgeving. Overschrijdt u de maximumsnelheid, dan klinkt er een geluidssignaal of licht een waarschuwingsdriehoek met een uitroepteken op.

Veel systemen detecteren de weersomstandigheden en passen op basis daarvan de adviessnelheid aan. Het maakt immers nogal een verschil of u een bocht nadert terwijl de zon schijnt of het regent. CSW kan samenwerken met de rijstrookassistent voor een extra stukje veiligheid. In sommige gevallen kunt u het systeem aanvullen met Adaptive Front Lighting (bochtrijverlichting) om de verlichting van uw auto te focussen voor een beter zicht op naderende bochten.

Adaptive Cruise Control

Cruise Control behoort doorgaans tot de standaarduitrusting van een auto. Steeds vaker geldt dat ook voor Adaptive Cruise Control, waarbij uw auto niet alleen de door u ingestelde snelheid aanhoudt, maar ook afremt als uw voorganger dichterbij komt. Op het moment dat hij doorrijdt, zal uw auto weer versnellen. Geavanceerde Adaptive Cruise Control-systemen hebben de mogelijkheid om in files langzaam te rijden en automatisch te remmen en accelereren. Daarbij wordt gebruikgemaakt van sensoren, radar en camera’s die het verkeer scannen en volgen. Houd er echter rekening mee dat Adaptive Cruise Control niet altijd even goed werkt bij zware mist, regenval en in tunnels.

Active Park Assist

De meeste auto’s hebben standaard parkeersensoren aan boord die de afstand met de auto’s voor of achter u meten en waarschuwen als u te dichtbij komt. Active Park Assist gaat een stapje verder en helpt u daadwerkelijk met inparkeren. De functie gebruikt ultrasone sensoren die de parkeerruimte meten en bepalen of uw auto past in de parkeerruimte die u voor ogen heeft. Vervolgens stuurt het systeem uw auto in, waarbij u alleen de rem, het gaspedaal en de versnelling hoeft te bedienen. Bij sommige nieuwere modellen gaat zelfs dat volledig automatisch. Waarschijnlijk is het binnen een aantal jaar mogelijk dat auto’s zelf op zoek gaan naar een parkeerplaats. Wilt u wegrijden, dan kunt u hem via een smartphone-app inroepen.

Blind Spot Monitoring

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als u regelmatig onderweg bent, weet u hoe verradelijk de dode hoek (blind spot) kan zijn. Vergeet u een keer goed te kijken bij het nemen van een afslag of het wisselen van rijbaan, dan kan het zomaar zijn dat u een weggebruiker raakt die u daarvoor niet had gezien.

Blind Spot Monitoring geeft (visuele) waarschuwingen op het moment dat er een voertuig in uw dode hoek wordt gesignaleerd. Sensoren in de zijspiegels houden de ruimtes links en rechts naast u in de gaten en staan in verbinding met de boordcomputer. Gebruikt u de richtingaanwijzer en lijkt het erop dat u die fiets of auto in uw dode hoek niet heeft gezien, dan wordt een beeld-, geluids- of trilsignaal afgegeven. Dit handige systeem wordt ook wel Blind Spot Assist of Side Blind-Zone Alert genoemd.

Drowsiness Detection System

Drowsiness Alert of Drowsiness Detection System houdt niet de omgeving, maar de bestuurder zelf in de gaten. Aan de hand van uw rijgedrag ziet dit systeem of u slaperig bent en daardoor minder gefocust op de weg en het verkeer om u heen. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat u een lange, stressvolle dag heeft gehad of slecht heeft geslapen. Het systeem merkt of u onnodig vaak de wegmarkering overschrijft, vaak van snelheid varieert en met een camera kan het zelfs zien wanneer uw ogen dichtvallen.

Bent u te moe om uw auto veilig te besturen, dan krijgt u het advies om even te pauzeren en een kop koffie te drinken. Het systeem waarschuwt via een geluids- of beeldsignaal, of door de autostoel te laten trillen. Vertoont u vreemd rijgedrag doordat u wordt afgeleid door een WhatsApp-bericht op uw smartphone, dan zal het Drowsiness Detection System ook een waarschuwingssignaal geven.

Steeds meer snufjes

Er zijn nog meer systemen die autorijden veiliger en prettiger maken. Denk bijvoorbeeld aan Hill-Hold, dat het nemen van de hellingproef uit handen neemt. Staat u stil op een helling, dan voorkomt een automatische rem dat u onbedoeld naar voren of achteren rolt en een andere weggebruiker raakt. Voetgangersherkenning voorkomt aanrijdingen met plotseling overstekende voetgangers door – zelfs in donkere en onoverzichtelijke verkeerssituaties – automatisch af te remmen. En dan zijn er nog tal van snufjes als Area View en Trailer Assist, die respectievelijk helpen met het manoeuvreren in kleine straten en het inparkeren van een auto met aanhanger. Rijdt u door een drukke stad en let u even niet op, dan voorkomt City Emergency Braking dreigende botsingen. Handig!

Auteur: Gijs Ettes

Delen via